In 2023 zijn meer pakketten verstuurd dan in 2022. Zowel het volume als de omzet voor pakketten noteerden een groei van respectievelijk 1,9 en 4,0 procent. De omzetgroei in de pakkettenmarkt compenseerde zo de omzetdaling in de postmarkt. Voor het versturen van de meeste poststukken zijn we in de afgelopen jaren meer gaan betalen. De kwaliteitscijfers gingen voor de postbezorging achteruit, zo bleek uit de Post- en pakketmonitor 2023 van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Het volume in de postmarkt komt voornamelijk van zakelijke verzenders en daalde met 8,8 procent, terwijl in de pakketmarkt sprake was van een volumegroei van 1,9 procent ten opzichte van 2022. Sinds 2019 is het aantal brievenbuspakketjes (die vaak samen met gewone post door de brievenbus kunnen) ruim verdubbeld; in 2019 werden er 29 miljoen verstuurd, tegenover 65 miljoen in 2023. PostNL verstuurt verreweg het meeste van dit soort pakketjes. DHL heeft daar een marktaandeel tussen de 20 en 25 procent.
De postzegelprijs steeg in 2023 verder naar 1,01 (was in 2019 nog 0,87 eurocent). De postzegelprijs voor 2024 werd eind vorig jaar door PostNL vastgesteld op 1,09 euro. Inmiddels heeft PostNL aangekondigd de postzegelprijs voor de tweede helft van 2024 verder te verhogen naar 1,14 euro. De prijsverhogingen passen binnen de gegeven wettelijke tariefruimte. De prijs steeg in de afgelopen jaren harder dan de inflatie waardoor consumenten per saldo meer zijn gaan betalen voor postbezorging.