Gemakswinkels vervullen een belangrijke functie in buurten en wijken. Met de producten die ze verkopen, de diensten die in de winkel verricht worden en vanwege de lokale sociale functie. Dit wordt door consumenten als zeer positief ervaren. Dat is de kern van een special van het NSO Retail Magazine over de maatschappelijke meerwaarde van gemakswinkels. Deze special werd maandag 16 september jl. gepresenteerd tijdens de NSO Retail Relatiedag.
De special bevat onder meer de uitkomsten van een onderzoek dat bureau Q&A heeft uitgevoerd naar het belang van de gemakswinkel voor de consument. Een belangrijke uitkomst is dat consumenten gemakswinkels als zeer positief ervaren. De gemakswinkel wordt door hen beoordeeld als een prettige, kleinschalige en praktische winkel. 84% van de consumenten bezoekt daarom ook gemakswinkels. Dat doen zij gemiddeld eens in de twee weken.
Naast het kopen van producten komt de consument ook voor diverse diensten in de gemakswinkel. Van die diensten worden post- en pakketdiensten het meest gebruikt en goed gewaardeerd. De gemakswinkel fungeert tegenwoordig voor veel consumenten als postkantoor en bank.
Een belangrijke uitkomst in het onderzoek is de maatschappelijke meerwaarde die gemakswinkels vervullen. Mensen willen elkaar ontmoeten, de buurtbewoners kennen en op de hoogte zijn wat er speelt in de buurt. De gemakswinkel vervult daarin een belangrijke rol. De ondernemer kent vaak zijn klanten en weet wat er speelt. Het gaat dus om die belangrijke lokale betrokkenheid, het luisterend oor én de hulp en extra aandacht voor ouderen en kwetsbaren. Maar ook sponsoren die ondernemers veel verenigingen en andere lokale festiviteiten en dragen daarmee bij aan de cohesie in de buurt en een bloeiend verenigingsleven. De maatschappelijke meerwaarde die de gemakswinkel vervult is groter dan vaak wordt gedacht.
Lees hier de volledige special over de maatschappelijke meerwaarde van gemakswinkels.