NSO Retail en Spotlight Events slaan de handen in één en lanceren een nieuw vakbeurs voor de non-food retail: SPOT ON RETAIL. Een beurs waar exposanten, brancheverenigingen, vakmedia, winkelformules, zoals Bruna, Blz./Libris, Readshop, CIGO, Giftclub, Primera en Tabac & Gifts en retailondernemers samenkomen om elkaar te ontmoeten, kennis te delen, inspiratie op te doen en producten in te kopen. De eerste editie is op 15-16-17 september 2024 in Autotron Rosmalen.
Vakbeurs
SPOT ON RETAIL wordt dè vakbeurs voor ondernemende retailers en voor alle belanghebbenden (leveranciers, ondernemers, winkelformules, brancheverenigingen, vakmedia) die een assortiment vertegenwoordigen bestaande uit: boeken, tijdschriften, wenskaarten, cadeaukaarten, kantoorartikelen, gifts, speelgoed, post- en gelddiensten, stationary en feestartikelen. De beurs wordt 2x per jaar georganiseerd in maart en in september. Naast de najaarseditie organiseert NSO Retail een side-event voor de productcategorie tabak- en rookwaren.
Retail onderhevig aan verandering
Winkelformules en assortimentsgroepen ontwikkelen zich. Een gemiddelde gemakswinkel heeft een breed assortiment aan producten, services en diensten. Deels komen die overeenkomen met een (kantoor)boekhandel en kadoshop.
Onze ambitie is om met deze samenwerking tweemaal per jaar een retailvakbeurs te organiseren voor ondernemers die (enkele van) genoemde assortimentsgroepen en -diensten voeren. Aangevuld met aanbieders die onderdeel uitmaken van een winkelformule of -inrichting zoals kassa- en contant geldmanagementsystemen, beveiliging, HRM etc. Hiertoe worden de exposantgroepen van NSO Retail en Spotlight samengevoegd.
Beursmagazine
Voor het event lanceren we een speciaal beursmagazine: SPOT ON MAGAZINE waarin het gehele beursprogramma en alle deelnemers worden gepresenteerd. Dit magazine zal in een oplage van ruim 6.000 vooraf verspreid worden via NSO Retail en de verschillende brancheorganisaties.
Op de beursvloer vinden bezoekers ook het SPOT ON CAFE. Daar presenteren zich onder meer brancheorganisaties, winkelformules en retailvakmedia.
“Spotlight heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een sterk vakevent voor de speelgoed-, cadeau-, stationary-, feestartikelen-, gifts- en wenskaartenbranche. Gezien alle ontwikkelingen in de retail, maar zeker ook in de assortimentsveranderingen in de winkels is het samenvoegen van NSO Retail en Spotlight voor ons dan ook logische stap. Op deze manier verwachten wij met SPOT ON RETAIL het nog aantrekkelijker te maken om het vakevent te bezoeken”, aldus Bas de Bruin van Spotlight Event. “De gemakswinkels maken al jaren een professionele ontwikkeling door waarin assortimentsproducten en -diensten meer en meer worden afgestemd op het lokale verzorgingsgebied van de winkel. Daarbij zien ze steeds meer raakvlakken met aanpalende retailbranches.
Ondernemers met een gemakswinkel moeten zich voorbereiden op een businessmodel zonder tabaksverkoop. De nieuwe vakbeurs SPOT ON RETAIL gaat hen daarbij helpen. Letterlijk daarnaast organiseren wij in het najaar voor bestaande tabaksverkooppunten een side-event voor de categorie tabak- en rookwaren”, aldus Janwillem Burgering, directeur NSO Retail.